Wednesday, January 9, 2013

BILA MANA ALLAH MENDUGA KITA..

Monday, June 27, 2011

Bismillahirrahmanirrahim...

Pertama kali saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada seorang insan yang merupakan seorang teman, sahabat dan juga kawan pada diri ini... Dan terima kasih juga kerana sudi menerima diri ini seadanya dalam hidupmu... Agak sukar untuk memilih kawan dikala duka... tapi "Thank You ALLAH" kerana menganugerahkan seorang insan yang begitu istimewa dalam hidupku... Sahabatku... Pemberianmu sangat bererti untuk diriku dan pemberianmu juga memberikan kekuatan kepadaku... Terima Kasih...

Alhamdulillah... Rupanya tak perlu mengambil masa yang lama untuk membacanya, kerana buku ini tidak membosankan ^_^... Dalil-dalil yang diberikan dalam buku ini memberikan impak yang besar kepada insan-insan yang diuji oleh ALLAH... Buku yang bertajuk "BILA ALLAH MENDUGA KITA" sangat memberi motivasi dalam diri individu muslim. Buku ini menceritakan dengan lebih terperinci tentang aspek-aspek kehidupan manusia seharian. Ianya berkisarkan tentang permasalahan dan persoalan hidup yang sentiasa menyelubungi diri setiap insan. Setiap masalah yang timbul ada kebaikan dan keburukan, terpulang pada individu bagaimana langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah tersebut.

Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai ALLAH daripada orang mukmin yang lemah dan pada masing-masing terdapat kebaikan. Raihlah apa yang bermanfaat bagimu, minta tolong kepada ALLAH dan jangan bersikap lemah. Jika engkau ditimpa sesuatu, jangan berkata, ”Andai saya berbuat begini pasti akan begitu.” Tapi katakanlah, ”ALLAH telah mentakdirkannya dan apa yang dikehendakiNya pasti terjadi.” Kerana sesungguhnya kata ’seandainya’ membuka perbuatan syaitan. (Hadis Riwayat Muslim)

Kita harus ingat, setiap saat ALLAH SWT akan menduga umatNya dengan berbagai-bagai ujian, tidak kira dari segi kesusahan mahupun kesenangan. Sikap sabar, tabah, berdoa dan bertawakal amat penting kerana Islam sentiasa memberikan jalan dan sikap positif yang indah, terpulanglah pada individu untuk memahami dan mempraktikkannya dengan baik supaya kita tidak hanya berjaya di dunia, malah di akhirat kelak.


”Dan sungguh akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan ”Inna Lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun (Sesungguhnya kami milik ALLAH dan kepada-Nyalah kami kembali). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk” (Al-Baqarah: 155-157)


Oleh itu setiap perkara yang datang perlulah ditangani dengan bijak, jangan bertindak terburu-buru dan selebihnya terserah kepada ALLAH SWT.

http://permatahatifad.blogspot.com/2011/06/bila-mana-allah-menduga-kita.html?zx=27b201b959ec8a69

No comments: