Wednesday, January 9, 2013

Bila Allah Menduga Kita (2011)

Semua orang meletakkan bahkan ada yang menyalahkan takdir apabila sesuatu berlaku dugaan. Biasanya orang malas akan selalu menyalahkan takdir, manakala yang putus asa akan menjadikan takdir sasaran bahkan yang miskin akan meletakkan sepenuhnya pada kuasa takdir tanpa perlu ada usaha untuk mengubah. Dugaan boleh sama ada yang baik mahupun yang sebaliknya. Buku ini amat perlu untuk dibaca oleh semua orang. Bagi yang ditimpa musibah buku ini sedikit sebanyak dapat mengubat hati yang luka. Bagi yang mendapat keuntungan, maka buku ini dapat mengingatkan diri siapa kita. Takdir tuhan tidak apa siapa pun yang tahu. Semua orang berpandangan takdir tidak boleh diubah dan semuanya telah tertulis. Namun sehingga ianya berlaku tidak ada siapa yang boleh meramalnya. Takdir hak Allah, jadi tidak ada masalah bagi Allah untuk mengubahnya. Justeru itu teruskan berdoa dan bermunajat semoga hanya yang terbaik daripada Allah. Sesungguhnya DIA yang maha mengetahui yang terbaik untuk kita.

Memang benar ada dugaan menjadikan kita lebih positif dan tidak kurang pula ada dugaan boleh juga terus menghancurkan diri kita jika tidak dikawal. Bak kata perpatah "berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya". Mungkin orang boleh berkata itu dan ini, namun diri yang menanggung lebih mengetahuinya. Kegagalan dalam pengajian PhD yang dialami oleh saya contohnya, tidak dinafikan ianya sedikit sebanyak mengurangkan semangat dalam meneruskan kerja. Dugaan ini memang berat, tidak pernah terfikir keadaan ini akan dirasai. Kalau dulu, hari-hari kerja merupakan hari yang tidak sabar untuk dilalui. Dengan semangat yang meluap2. Tetapi kini, dirasakan seperti terhimpit. Banyak "kalau" mula timbul. Kalau itu dan kalau ini. Dirasakan diri ini dipulaukan, sengaja menggagalkan diri, main-main dan sebagainya. Malahan sehingga dirasakan seperti kegagalan ini ditertawakan. Alhamdulillah dengan membaca buku ini sedikit sebanyak rasa putus asa ini dapat dihindarkan, rasa dipulaukan itu dapat diketepikan, rasa seorang yang gagal itu dapat dipositifkan. Semangat untuk bekerja itu mulai kembali.

Sebenarnya ramai sudah mengulas buku ini, jadi pandangan dan pengalaman orang lain juga boleh dikongsikan. Selain itu antara kelebihan buku ini ialah dari segi bahasa yang digunakan amat mudah difahami dan ini membuatkan pembacaannya menjadi begitu asyik.

Perincian buku

Tajuk: Bila Allah menduga KIta
Penulis: Syed Alwi AlAtas
Tahun: 2011
Penerbit: Mustread

Posted by ABAbdullah at 23:24

http://matbaha.blogspot.com/2011/10/bila-allah-menduga-kita-2011.html

No comments: