Wednesday, January 9, 2013

Bila Allah Menduga Kita - A MustRead Book

Thursday, March 22

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Apa habaq dik non, kak non dan non nons yang lain. Almost a month, x berblogging, almaklumlah sibuk 'tune' sana sini dan mencari ilham dan mula bekerja.

Dalam mencari ilham pun, adalah dugaan dan ujian datang mencuba dan ini yang nak share dengan korang semua. Pernahkan korang terfikir kenapa Allah menduga kita sedangkan kita dah buat yang terbaik. Nauzubillah kawan-kawan sekalian, jangan rasa terkilan, jangan rasa sedih. Manusia memang mudah khilaf, bila Allah limpahkan rahmat kepada kita, kita hamba Nya mudah terlupa dan tidak bersyukur. Bak kata omputih 'take things for granted'. Bila Yang Maha Esa rampas sikit je, kita dah mudah melenting. MasyaAllah, Nauzubillah..

Ketahui lah kawan sekalian, orang yang di duga orang itu InsyaAllah tidak muflis di akhirat kelak. Aku still lagi teringat kata-kata ustaz yang bawa kita orang umrah kali ni.


'Dugaan itu nikmat dan rezeki itu pun nikmat. Redha dan bersyukurlah, Alhamdulillah'

Anynomous, 2012

MasyaAllah, insaf bila kita mendengarnya. Ketahuilah kawan-kawan sekalian, bila Allah menduga kita, sebenarnya kita mendapat kifarat dariNya. Bila kita diduga, InsyaAllah dosa kita diampunkanNya dan jika kita redha dan tawakal dengan ujian dan berusaha untuk mengatasinya, dilimpahi lagi ke atas kita pahala atas usaha dan ketawakalan itu. MasyaAllah, untungnya kita kawan-kawan.

Pernah di zaman Rasulullah S.A.W dulu, sahabat-sahabat Baginda risau dan takut jika tidak sakit dan tiada ujian yang menimpa, sebab apa? Sebab takut menerima bala dan bencana dari Yang Maha Esa. Takut yang Allah tidak lagi mengasihani dan memerhatikan mereka. MasyaAllah, itulah ciri-ciri orang mukmin.

Jadi kawan-kawan sekalian, jangan rasa terkilan, jangan rasa tidak adil. Sesungguhnya Dia Maha Adil. terimalah, redhalah, usahalah mengatasi ujian ini dan akhir sekali tawakal. Sesungguhnya ketahuilah Allah mengasihi kita dan Dia sedang memerhatikan kita. Alhamdulillah.

Dan sini aku nak share satu buku yang patut korang semua baca.


Bagus buku ini sebab menyedarkan aku dengan banyak benda dan ingatlah....

Kadang-kadang, Allah hilangkan matahari lalu turunkan hujan. Kita tertanya ke manakah hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi =)

Dari Anas bin Malik r.a ia berkata, Rasulullah saw bersabda:
"Sesungguhnya Allah berfirman, Apabila Aku menguji hambaKu dengan
kedua-dua matanya, kemudian dia bersabar, maka Aku gantikan syurga
baginya."

(Hadis Riwayat Bukhari)


P/S : Thanks to Cik Su kita yang bagi pinjamkan buku and thank u so much, mek, for being such a dear friend to me, sudi temankan aku masa aku diduga ini sampaikan mu diburu mamarazzi and paparazzi wartawan melodi =) and keep telling me to stay strong. And also to all dearest friends and family who support me, thank you so much. Ya Allah, terima kasih kerana menghadiahkan aku keluarga dan teman yang baik. Alhamdulillah dan hanya Engkau yang mampu membalas pertolongan mereka. InsyaAllah


Posted by Mir Misesu at 9:07 AM

http://mimimotmot.blogspot.com/2012/03/bila-allah-menduga-kita-mustread-book.html

No comments: