Tuesday, April 26, 2011

BILA ALLAH MENDUGA KITA - Mizz Wati


BILA ALLAH MENDUGA KITA
Posted on March 19, 2011 by Wati

Hidup umpama gambar air ni la….ada masa TENANG….ada masa BERGELORA….ada ker manusia yang hidup tanpa dugaan???Jawapan memang TIDAK ADA…satu-satunya tempat di mana manusia tidak akan berhadapan dengan masalah hanyalah di SYURGA.

Tapi bagi mizz masalah bukan persoalan, melainkan SIKAP KITA dalam menghadapinya. “Do not pray for easy lives,” kata John F. Kennedy. “Pray to be stronger”.

Mizz suka baca buku “Bila Allah Menduga Kita” penulisnya Syed Alwi Alatas. Masyaallah…..sesuai sangat utk sesiapa yg mencari ketenangan dan penyelesaian dalam apa jua masalah….manusia diuji dengan 2 perkara…1) DUGAAN 2) NIKMAT….samada kekayaan,kesenangan dsbnya…

Jika DUGAAN melanda….seberat mana pun dugaan…janganlah mengeluh atau menyalahkan sesiapa, malah kita perlu menerimanya dengan hati yang terbuka dab belajar menerimanya dengan penuh kesabaran dan keredaan.

Jika NIKMAT yang kita dapat…sentiasalah BERSYUKUR supaya kita tidak LALAI dan LUPA bahawa NIKMAT itu dtg dari-Nya dan hanya pinjaman semata-mata….sbb hidup umpama Dua Permukaan Syiling…ada masa susah,senang,sedih,bahagia.

Macammana caranya???
Berdoalah dan mintalah kepadaNya agar DIANUGERAHI SIFAT SABAR DAN SYUKUR kerana semua itu tidak mampu kita lakukan tanpa ada kemudahan dariNYa.

Sama-sama kita ambil iktibar agar dalam apa jua yang kita lakukan mendapat berkat dariNya…amin….

http://mizzwati.com/v1/?p=249

No comments: