Wednesday, July 21, 2010

Bila Allah Menduga


Bila Allah Menduga
oleh Kehelan pada 1:04 PM
Thursday, July 15, 2010

Al Salam Alaykum

dalam hidup kita, semua manusia tak dapat lari dari segala dugaan dan ujian... tidak semestinya diuji dengan kesusahan, malah juga kesenangan... tidak dapat ujian dan dugaan yg kecil, diujiNya kita dgn sehebat2 ujian...

tipulah kalau ada yg mengatakan, dia tak pernah diduga... tak pernah diuji...

kata John F. Kennedy: Do not pray for easy lives. Pray to be stronger.

cuma, yg membezakan ialah bagaimana kita menerima dugaan dan ujian yg ditakdirkan itu? ada yg positif, ada yg negatif dan terus berputus asa dgn rahmat Tuhan...

bersyukurlah... dgn setiap ujian dan dugaan yg menimpa, tandanya kita masih lg dalam Rahmat dan Kasih Sayang Yg Esa... ujian dan dugaan yg dtg bukan sia-sia, bukan saja-saja...

aku tak habis lg baca buku ni... cuma sahabat aku, Saliza Diana a.k.a Sally yg baru mendirikan rumahtangga bulan lepas sedang diuji... ibunya, diserang angin ahmar sebelah badan... aku pikir mungkin sbb kepenatan selepas kenduri... skrg terlantar di HKL...

aku juga pernah mengalami situasi begini... ayahanda tersayang, diserang angin ahmar ketika memandu lori, 30/08/2003... aku ingt lg! tp alhamdulillah... selepas beberapa bulan, ayah aku perlahan2 kembali pulih... walopun tak seperti dulu, semakin hari semakin baik... malah, semasa upacara konvokesyen aku pada 06/08/2004, ayah aku dapat datang... alhamdulillah!

org tua kita mmg akan hilang semangat... akan rasa down sangat2! sbg contoh, semasa ayah aku di rumah menjalani proses pemulihan, rutin dia pagi2 selepas mandi dan sarapan, mesti dia duduk di depan rumah... aku mengintai! aku tgk matanya basah bergenang... tugas aku, ajak ayah aku berborak... tanya apa perkembangan... jangan bg dia ruang utk bersedih! kita bg dia semangat utk jalani hidup macam biasa... tanamkan azam utk tidak berputus harap... dan yg paling penting... doa dari kita utk org tua kita...

dan utk Sally, aku titipkan perkara yg sama... moga Sally tabah...

dugaan datang dan pergi...

Firman Allah:

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yg kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal dia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal dia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." Al-Baqarah, ayat 216...


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::


http://kehelan.blogspot.com/2010/07/bila-allah-menduga.html

No comments: