Friday, February 3, 2012

Buku- Bila Allah Menduga Kita

Assalamualaikum,

Aku seorang yang kedekut. Harap maklum. Oh tapi aku paling tak kedekut untuk makanan. Ya, harap maklum sekali lagi.

Jadi, aku jarang menghabiskan sebahagian besar duit aku untuk handbag, kasut, lain lain dan juga buku. Kecuali buku pelajaran yang memang aku perlu gila. Maka dengan itu, aku jarang beli buku novel, apatah lagi buku-buku motivasi. Benda boleh pinjam, buat apa beli. Especially buku Ombak rindu. Semua orang duk gila beli kot sekarang kan kan kan. Aku dulu pinjam je. Jimatnya bukan sekadar jimat duit aku sahaja, malah jimat kertas. Cu pikir. Agak-agak kalu hanya sepuluh orang je beli novel, akan adakah cetakan pertama, kedua sehingga cetakan keempat belas seperti Ombak rindu itu? Haruslah tidak tidak dan tidak! Oh bombastik la pullek.

Jadi, bila takda cetakan berulang ulang kali, kertas tidak digunakan malah pokok pokok tidak ditebang untuk menghasilkan kertas seterusnya menjadikan aku seorang yang sangat mencintai alam sekitar lantas menyembunyikan kesengalan aku yang menjadikan semangat cintai alam sekitar itu sebagai alasan semata mata untuk menutup kedekutan sendiri. Yeah, I am talking like a Boss. Haha,

Ah sudah. Tapi baru baru ini aku sudah melakukan anjakan paradigma. Aku tidak mahu lagi kedekut. Kerana harta itu tak ke mana bila aku sudah tiada. *"Lagu Hujan-Bila Aku sudah tiada "berkumandang. Sila imagine. Jadi, pada mulanya, aku pinjam la satu buku ni di surau INTEC. Ok fine, aku pinjam selama berbulan lamanya sebab dah best sangat tapi aku tak sempat nak baca dengan habis. Aku pun rasa nak beli, *Angkat kening, bangga- kerana sudah tidak kedekut . Merata aku cari. Tapi takda. Serius, susah kot nak cari buku ni. Akhirnya aku try cari di MPH Mid Valley. Alhamdulillah, ADA! The last one pullek!

Inilah bukunya,

Nampak MUST READ yang terpampang di atas tu?

Yes. Seriously you must read. Bahasanya mudah beserta penjelasan yang cukup jelas. Bagi sapa-sapa yang mudah putus asa, atau sekarang dalam kesedihan, please please belilah dan baca. Jangan beli tak baca pulak. Bazir bazir bazir.

Untuk pelajar yang tengah menuntut sekarang, yang sentiasa berdepan dengan stres, sangatlah sesuai. aku highly recommend buku ni. Contentnya sangatlah membuatkan anda rasa tenang dan bahagia. Sungguh! Oh, yang tak menjadi pelajar pun boleh jugak. Sesuai untuk semua lapisan masyarakat dan untuk tontonan umum. =,=

Nanti aku share-sharekan sikit isinya di lain post eh.

"Bencana memang cenderung melemahkan seseorang. Akan tetapi mereka yang sabar tidak membiarkan diri mereka dilemahkan oleh dugaan. "

Syed Alwi Alatas - Bila Allah Menduga Kita - Halaman 133.

http://suriakmar.blogspot.com/2012/01/buku-bila-allah-menduga-kita.html

No comments: